Aktiviteter - vår og høst

Våropplegget strekker seg vanligvis fra midten av mai til siste skoleuka i juni. Våren i fjellregionen og på fjellet er en opplevelse i seg selv. Naturen våkner til liv, blomster og fugler inntar fjellet på nytt,- samtidig som snøen trekker seg tilbake. Brusende bekker, skarp og varm sol, shorts og varme votter på samme dag.

Høsten er minst like spennende. Fjellet inntar roligere former, fargene bruser fram med stor styrke, elver og bekker kan forseres og topper bestiges. En dag med sol og varme, en annen med snø i lufta. Alltid noe å lære. Dette er Norge!

Klikk her for pakkeliste.

kongevei.jpg

Den gamle Kongeveien

Dette er en historisk tur der vi går deler av en dagsetappe langs Den Gamle Kongeveien over Dovrefjell. Langs denne ruta går også Pilegrimsleden mellom Oslo og Trondheim. Turen går mellom Fokstua fjellstue og Budsjord / Tofte gård (tidligere kongsgård) på Dovre. Vi tar ofte en litt kortere variant, der vi kommer rett fram til fjellskolen. Før vi reiser ut, ser vi på kart og bilder og snakker om den gamle ruta over fjellet.

Vi kommer opp i 1200 m.o.h. Vi passerer historiske steder langs vegen, som Allmannsrøysa (Varpet), Altaret, Ståkån . Vi stopper ved noen av disse plassene og forteller historiske ting som har skjedd. Dersom vi har tid og været tillater det, kan vi ta en avstikker til toppen av Hardbakken, 1338 m.o.h., og få nyte utsikten til Rondane, Galdhøpiggen og Dovrefjell med Snøhetta. På turen samler vi  litt informasjon og kunnskap om fjellet, den gamle fangstkulturen og om ulike lav-arter.

Fjellklatring og rapellering

Spennende og populær aktivitet. Elevene får prøve seg i en fjellside, formet av elva Jora, på grensen mellom Lesja og Dovre kommuner. Sikkerhetsinstruksjon før aktiviteten. Rapellering ned og klatring opp igjen. Her er det mye spenning. En typisk mestringsoppgave. Iblant kan det også monteres opp en Tyrolertravers over elva.

Klatringen blir ofte organisert som en halvdags-aktivitet, og kan kombineres med orientering eller padling på elva. Med store grupper, passer det å dele dagen opp i to økter og bytte på startaktivitet. Til klatringen blir det stilt nødvendig utstyr til disposisjon. Sikkerheten står i fokus under disse aktivitetene.

Kanotur

Vi drar til Brustugu-brua for en halvdags padling. Dagen med kanopadling blir ofte kombinert med klatring og rapellering. Dette er et av de roligste partiene på Gudbrandsdalslågen gjennom Lesja. Vi tar med kanohengeren og etablerer leir på Feten. Elevene blir delt inn i kanolag, og får artige og lærerike oppgaver å løse i løpet av økten. På dette stedet er det vanligvis et godt fiske, vi kan se spor etter elg og bever, og ikke langt unna er det beitemarker for husdyr.

Dersom forholdene er optimale kan det også hende at vi tar denne aktiviteten i Avsjøen på Dovrefjell, ca 950 meter over havet.

Mestringsriggen

Mestringsriggen er et svært populært aktivitetsområde på fjellskolen. Her er store stolper med høye elementer montert opp. Blir gjerne brukt på kveldstid eller avslutningsdag. I mestringsriggen får elevene oppleve balanseøvelser, spenning og mestring. De klatrer opp i stolper på 6 – 8 meters høyde og prøver seg på balanse og dristighetsøvelser i høyden. Når elevene er i aktivitet er de forskriftsmessig sikret, og dette er trygge aktiviteter. Mestringsriggen byr også på  samarbeidsopplegg av ulik art. Stabling av bruskasser kan være en slik samarbeidsoppgave. Veldig moro!!

Moskussafari

Dette er en av de mest populære turene. Vi drar en dag til Kongsvolltraktene nord på Dovrefjell og ser etter moskus. Dit er det fire mil. På turen over fjellet kjører vi forbi Fokstua fjellstue, Dovregubbens Hall ved Vålåsjø, og Hjerkinn med Eysteinkyrkja, Hjerkinn fjellstue og Villreinsenter Nord. Moskusstamma på Dovrefjell er nå på over 300 dyr. Om høsten er de nokså stedfaste, og det hører til sjeldenhetene at vi ikke finner dem.

Starten for turen kan variere, alt etter vær og hvor moskusen er sist observert. Både Grønbakken, Kongsvoll og Snøheimvegen er aktuelle utsgangspunkt. Turen går opp i 1300 – 1400 m.o.h.  Her er svært mye interessant terreng etter istiden. Vi befinner oss i Dovrefjell Sunndalsfjella nasjonalpark, med et nesten intakt fjelløkosystem. Kikkert og fotoutstyr bør være med som standardutstyr.

Rafting i Sjoa

For ungdomsskoleklasser kan vi arrangere raftingturer i Sjoa. Vi har kontakt med profesjonelle raftingselskap som tilbyr gode, spennende og innholdsrike opplegg. I tillegg må det bestilles transport. En dag med rafting betyr en ekstra kostnad for elevene/ skolene.

Snøhetta

Vi har i år valgt å tilby topptur til Snøhetta for høstgruppene våre. Vi kan da tilby en dag  med  tur i flotte omgivelser.

Det er viktig at eleven er forberedt på en slik tur, og dette er et tilbud vi kun gir til skoler som er interesserte. Vi er avhengig av at været er på vår side, og vi deler oss etter nivå, slik at kanskje ikke alle elevene går helt til topps, men at vi setter oss mål, 1800 m.o.h, 2000 m.o.h, og 2286 m.o.h

Reinsjakt

Vi har i år muligheten til å tilby reinsjakt sammen med dagen da vi er på moskustur, i praksis så tar da erfarne leirskolelærere/ reinsjegere med seg gevær i tillegg.

Det blir en egen sekvens medvekt på forvaltning og reinens utfordringer. Dette er et samarbeid vi har med Lesja og Dovre Fjellstyre.