Aktiviteter - vinter

Vinteren på Dombås Fjellskole er fylt med skiglede og nye ferdigheter. Fjellskolen ligger like ved både Dombås Skiheiser og Dombås Ski- og Skiskytterstadion. Her er løyper og anlegg for utfolding for alle behov. I tillegg bruker vi det store løypenettet på Dovrefjell. Både elever og voksne fryder seg over vinteren og snøen på Dombås. Skiinstruksjon på skistadion og i alpinanlegget, graving av snøhuler og undervisning i fjellsikring, skiturer i lett terreng, lunsj med bål og nygrillet mat, bading i svømmehallen på onsdagskvelden og aking i flokk og følge. Sammen gir det mening og gode opplevelser.

Klikk her for pakkeliste.

Alpin

Dombås Fjellskole ligger like ved Dombås Skiheiser, og det er naturlig for oss å benytte dette anlegget. Elevene får vanligvis et introduksjonsopplegg i bakken allerede første dag, avhengig av ankomsttidspunkt. Dette for at elevene skal kunne øve seg på å ta skiheisen, og at vi får en oversikt over skiferdigheter med det samme de kommer. Iblant bruker vi også skitrekket ut på tur.

Det er kveldskjøring i skiheisen hver tirsdag og torsdag. Disse dagene kan elevene benytte skitrekket, på egen kostnad. Fjellskolen har gode samarbeidspriser med alpinanlegget.

Bli kjent i terrenget

Vi vil gjerne at elevene blir kjent med skiene og i terrenget i starten av fjellskoleoppholdet. Vi pleier derfor gjerne å starte andre dag på Dombås Ski- og skiskytterarena,- der det er fine aktivitets- og leikemuligheter. Etter lunsj ute går vi en fin rundtur i fjellbjørkeskogen, som inneholder moderate og morsomme utfordringer i rolig progresjon.

Det viser seg at de fleste elevene synes dette er en fin måte å starte på, og vi satser på en koselig og morsom skidag, der både instruksjon og leik er smeltet sammen. Vi tar pause med bål og kos,- og en leikesekvens med yrende jubel pleier også å høre med. Tilbaketuren til Fjellskolen går i oppkjørte løyper, og ender på Dombås Skistadion, som har vært arena for mange mesterskap. Varighet:  ca 5 timer

Snøhulegraving

Denne dagen står sikkerhet i vinterfjellet i sentrum. Vi tar for oss vær og vind, snøskred, fonner og hvordan det er å bo i snøen,- frivillig eller tvunget. Vi lærer elevene å grave snøhule og nødbivuakk.

Først teori inne ca. en time. Alle elever får utlevert spade. Deretter ut med buss. Vi går fram til aktuelt gravested. Etter en matpause, setter vi igang og graver slik teorien viste oss. Når alle er ferdige med hulen, er det retur til fjellskolen på ski. Varighet: ca 5 timer

Turdag

Dombås Fjellskole ligger like ved alpinanlegget, og på turdagen hender det at vi bruker skitrekket for å komme opp i høyden, dersom været tillater det. Vi legger opp til en fin fjelltur med skikkelig opplevelse av høyfjell. Vi beveger oss i villreinens og jervens rike, og er vi heldige kan vi se spor etter begge dyreartene. En sjelden gang kan vi  få et syn av dem i det fjerne også.

Vi raster omkring høgst dag, og bygger leskjerm dersom vinden er kald. Et bål til ristede brøskiver eller steikte pølser hører som regel med. Tilbake til skolen får vi frisk nedkjøring i kontrollert terreng. Siste del av turen går i oppkjørte løyper.

Omkring påsketider kan det hende at vi velger et annet høyfjellsterreng dersom vi opplever maks-vær i fjellet.

Om været skulle vise seg fra vrangsiden, har vi mange turalternativ å velge mellom i fjellskogen, der vi er i ly for vinden.